Assistance

Nødsituationer:
Kontakt Lyngby Radio på VHF kanal 16 og aktivér eventuelt alarmknappen, hvis din VHF radio er med DSC.

Har du ikke adgang til VHF
Er der tale om livstruende situation, kontakt straks 1-1-2 som derefter vil stille dig videre.

Ved andre situationer kan Søværnets Operationscenter kontaktes på 7285 0505

Ikke nødsituationer:
Assistance til nærmeste havn
– kontakt vagthavende på den nærmeste DSRS station

Skjul kort
DSRS Helsingør
Afstand 0 km
DSRS Bregnør
Afstand 0 km

DSRS Helsingør:

0 km


Operationsområde:

  • Mod nord: Gilleleje
  • Mod syd: Vedbæk
   


DSRS Bregnør:

0 km


Operationsområde:

  • Odense Fjord
  • Mod nord til sydspidsen af Samsø
  • Mod øst til Fyns Hoved
  • Mod vest til Æbelø
 


App release

Ny app skal sikre hurtigere hjælp til søs

Omkring 900 gange om året rykker de frivillige i Dansk Søredningsselskab ud for at hjælpe sejlere i de danske farvande. Nu lancerer foreningen en ny app kaldet “SØASSISTANCEN”, der skal sikre hurtigere hjælp til fritidssejlere i akut nød.

Årets julegave alle danske fritidssejlere bør give sig selv – nemlig den nye gratis app “SØASSISTANCEN”, som Dansk Søredningsselskab netop har lanceret i både App Store og hos Google Play. App’en kan også hentes ved blot at sende en sms med beskeden “APP” til 1614.

Med app’en på telefonen kan fritidssejlere fremover lynhurtigt tilkalde assistance fra Dansk Søredningsselskab, Søværnets Operationscenter eller Alarmcentral 112, hvis de befinder sig i en nødstituation på havet. Man anmoder hurtigt og nemt om assistance via app’en, og afhængig af situationen vil app’en sørge for at ringe op til Dansk Søredningsselskab eller de relevante myndigheder, der kan hjælpe.

Har man datadækning på sin telefon, så sendes ens koordinater samt navn og telefonnummer automatisk til Dansk Søredningsselskab. Dette sikrer, at udrykningen kan ske hurtigere. App’en er dog også lavet, så den er uafhængig af datadækning. Ens position vil altid fremgå øverst i app’en, og denne skal dermed blot oplyses, når man kalder op via app’en.

App’en giver også svar og gode råd til, hvordan man skal forholde sig, hvis man kommer ud for nogle af de mest gængse problemstillinger til søs – eksempelvis grundstødning, motorstop eller mastehaveri.

“Alle gode skippere sørger selvfølgelig altid for at forberede sig grundigt inden de sejler ud. Det er vores store håb, at de fremover også vil sørge for at have vores app installeret, da den virkelig kan være med til at redde liv. Havet er drilsk, og der kan pludseligt ske noget uventet, hvor man har brug for assistance. Reaktionstiden er i den situation helt afgørende – især hvis det er en livstruende situation, hvor en person er faldet i vandet eller kommet til skade.”, fortæller Steen Wintlev-Jensen, der er formand for Dansk Søredningsselskab.

Om Dansk Søredningsselskab

Dansk Søredningsselskab er en almennyttig forening, der blev startet i 2004, hvor nogle ildsjæle besluttede sig for at starte en station i Nordsjælland efter en henvendelse fra det Svenske Søredningsselskab. Svenskerne kunne se de blev kaldt ud til flere og flere søredninger i den danske del af Øresund. I dag består organisationen af 13 stationer, 18 både og omkring 330 frivillige som 24 timer i døgnet og 365 dage om året står klar til at hjælpe sejlere i indre danske farvande som har brug for assistance til nærmeste havn. Foreningens mission er at assistere fritidssejlere og andre bådejere ved ikke livstruende situationer til søs og stå til rådighed for det officielle redningsberedskab til søs.
 

Se mere på https://dsrs.dk/søassistancen

De støtter os

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Gå ikke klip af vores nyhedsbrev ! Vi udsender et nyhedsbrev 6-8 gange om året, med nyheder, tips & tricks, gode tilbud fra vores samarbejdspartner samt anden god information. Tilmeld dig i dag og vær med !