
Vandindtrængning i motorrum (12/2020)
Per, Kai og Henrik sad her fra kl 09 i morges i Rescue Thyra og trænede brug af VHF og Kortplotter.
(Vi har nogle små øvelser alle bådførere og bådføreraspiranter SKAL kunne udføre - og det var dem Henrik trænede med de to bådføreraspiranter.)
Da vi var ved at være færdige med det, kom en mand forbi liggepladsen og spurgte om hans medlemsskab af Dansk Søredningsselskab også dækkede, at hans båd var ved at synke ved sin liggeplads i havnen?
Hans båd lå 40 meter hen ad kajen og og havde sprængt den ene agterfortøjning, hvilket han havde observeret da han kom kørende.
Det viste sig at hans motorrum var halvt fyldt med vand.
Per skyndte sig hjem for at hente en dykpumpe. Da strøminstallationen i båden allerede havde taget skade af den indtrængne vand, var det dog ikke helt ligetil og Per måtte en tur mere hjem på lageret efter forlængerledninger, stik m.m.
Det lykkedes og pumpen er nu igang og ejeren tager selv over.
Det kunne nemt være en kølevandsslange, en tæret søventil e.l. der er årsag til missæren.
Søredningsindsatsen i DSRS-Løgstør har mange “ansigter” - godt arbejde Per!
Der findes mange gode artikler om søventiler og vi skal ikke gøre os klog på dette.
Jeg har dog lige læst følgende artikel, som beskriver nogle af de forhold, som man bør overveje.
http://www.maximalt.dk/965/pas-på-søventilerne-messing-er-(ikke)-sagen
(Foto: Watski)